torsdag 2 oktober 2014

RECEPT: En Lio-röra röra med ris och sås


Idag blev det en röra av allt möjligt. Jag gjorde mat för kvällen, samt matlåda för morgondagen! Rensade kylskåpet på saker som höll på att bli dåliga och rörde ihop det till en typisk, ganska stark, Lio-röra.


Vad behövs? 

En burk skivade vattenkastanjer
En stor gul lök
Två rödbetor
En hel purjolök 
5-8 sparrisar, hackade i mindre längder
Tre morötter
Ungefär två dl mandlar (eller annat nöt-liknande)
En bit ingefära (ca 2x2 cm)
Tre vitlöksklyftor

Så...hur gör en?

Jag steker alltid min mat i vegansk stir-fry oil (ca det bästa som finns), men vanlig olja går jättebra det också (tips: du kan steka i en blandning av soja och olja!). Häll i allt utom mandlarna och morötterna i en wok-panna och rör om tills allt blir varmt. Släng då på mandlarna och morötterna och rör ihop. Jag tog ut några rödbetor i efterhand för att det gav för mycket smak, men det är ju helt upp till dig! Stek tills allt blir varmt, men inte så länge så att morötterna blir mjuka. 

Och vad smaksätter vi röran med?

Jag använder en färdigmix av basilika och chili (färdigköpt), men går även bra att hacka egen chili och ha i färska basilika-blad eller dylikt. Smaksätt även med salt och peppar! 
Tänk på att maten kan bli väldigt stark, men att riset som kommer till kommer ta bort mycket av det starka när du sen äter det! 

Riset då?

Till mina två portioner (ganska stora) så har jag 2dl ris med 4dl vatten och en nypa salt. Jag kokar upp det, och när vattnet börjar bubbla sänker jag till väldigt låg värme och lägger på ett lock med en handduk mellan kastrullen och locket. 

Till sist, såsen!

En burk med kokosmjölk, koka upp. Häll sedan i stark gul curry, samt salt och peppar. Denna gula curry kan du även byta ut mot röd eller grön curry. Smaka av ofta så att det blir rätt för dig! 

TIPS: häll i socker i såsen för att göra den lite sötare. Sockret gör även att smaken av kokos kommer fram mer!

Lägg upp i skålar, på fat, vad du vill. Servera gärna med sallad (pga sallad är gott!).

Och nu...ja, då var det bara att äta! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar